De ce isi dau demisia angajatii tai? Top 5 - cele mai intalnite motive!

De ce isi dau demisia angajatii tai? Top 5 - cele mai intalnite motive!

Atunci cand un angajat are nemultumiri legate de locul de munca, de la sarcinile pe care le primeste, la drepturile care ii sunt incalcate, are la dispozitie in principiu doua variante: sa discute cu angajatorul pentru a ajunge la un consens si sa puna capat situatiei conflictuale pe cale amiabila sau sa ia masuri si sa renunte la locul de munca. In cazul celei de-a doua variante, posibilitatile sunt: demisia angajatului sau incetarea contractului de munca prin acordul partilor.  Indiferent de forma legala pe care o alege angajatul, pana la atingerea acestui punct, exista anumite semne care ii indica salariatului ca este cazul sa renunte la job, dar totodata il pot ajuta si pe angajator sa ia masuri preventiv, astfel incat sa nu se ajunga la aceasta finalitate. Plecarea unui angajat bun, calificat si productiv, este o pierdere pentru orice firma. Iata care sunt cinci dintre cele mai intalnite motive de demisie in randul angajatilor in prezent si bonus cateva sugestii pentru a evita acest demers:

1. Salariu mic

Este categoric unul dintre motivele cel mai des invocate de un angajat atunci cand isi da demisia. Oamenii au nevoie si de motivatie financiara, cat si de motivatie personala, de dorinta de a face lucrurile mai bine, de a atinge o treapta superioara in cariera. Pe limbajul psihologilor ar fi motivatie extrinseca si intrinseca. Este clar ca lipsa beneficiilor financiare il poate face pe un salariat al firmei sa renunte. Acesta fiind motivul, angajatorul are varianta negocierii. Daca persoana respectiva este productiva, merita bani mai multi si aduce plus-valoare firmei, atunci o marire a remuneratiei este un castig pentru ambele parti. Totusi, uneori compania nu-si poate permite majorari salariale, asa ca o idee ar fi negocierea unor bonusuri: abonamente, tichete de masa, prime, stagii de training pentru a se dezvolta profesional etc.

2. Mediu de lucru toxic

Desi "toxic" pare un cuvant greu, este descrierea potrivita si reala pentru o situatie in care angajatul lucreaza intr-o atmosfera tensionata, cu numeroase conflicte atat cu sefii cat si cu ceilalti colegi de birou, cu stres si presiune. Aceste circumstante nu fac decat sa-i ingreuneze misiunea, aceea de a fi productiv la locul de munca. Foarte multi angajati renunta la joburi din aceste cauze. Pentru a fi eficienti, salariatii au nevoie de organizare, de comunicare, respect si recunoasterea meritelor. Conflictele apar inevitabil intr-un colectiv. Importanta este interventia rapida si solutionarea lor. Pe langa faptul ca reduce productivitatea si are impact negativ asupra rezultatelor muncii, mediul toxic imbolnaveste angajatul. Pentru a evita acumularea de frustrari si stres, este important ca cei responsabili sa ia permanent pulsul activitatii si relatiilor profesionale.

3. Lipsa ocaziilor de avansare pe scara profesionala

Recunoasterea meritelor si evolutia profesionala, sentimentul ca pot mai mult si au sansa sa o demonstreze, fac parte din cealalta categorie a motivatiei intrinseci. Oamenii au nevoie si de satisfactii de acest fel. Asa ca, plafonarea si refuzul de a-i da unui salariat sansa sa avanseze profesional duc la demisie. Este un motiv din ce in ce mai frecvent in marile corporatii, in multinationale cu portofolii bogate, unde angajatii vad la totul pasul oportunitati. Daca astazi angajatorul actual nu ii acorda ocazia de a evolua, va face pasul spre concurenta.

4. Nerespectarea prevederilor contractuale

Niciun angajat nu ar trebui sa accepte sa i se incalce drepturile. Contractul de munca este actul care ii garanteaza aceste drepturi. Nerespectarea lor duce de cele mai multe ori la demisia salariatului. Refuzul de a-i acorda concediu de odihna sau medical, neplata contributiilor, supraincarcarea cu sarcini care nu fac parte din fisa postului, toate acestea sunt motive de a renunta la job. Tocmai pentru a evita aceste conflicte de munca, este importanta comunicarea si reciprocitatea. Poate nu ii poti aloca angajatului 5 zile libere intr-o anumita perioada pentru a pleca in vacanta, din cauza volumului mare de munca de la firma, dar tine cont ca este dreptul lui si incearca sa negociezi pe cat posibil o varianta potrivita pentru ambele parti. De asemenea, in situatia prezentata anterior, este corect sa comunici oamenilor daca exista perioade problematice (cand nu poti acorda concedii sau cand este nevoie de munca peste program- categoric remunerata), pentru ca acestia sa-si poata organiza planurile personale din timp.

5. Plafonarea si setea de provocari profesionale

Pentru unii pot parea motive neintemeiate pentru demisie, dar nu sunt. Sunt angajati care au petrecut ani de zile intr-o firma, facand zilnic acelasi lucru, poate nu au tocmai cariera mult visata si "tanjesc" dupa ceva nou. Este si acesta un motiv de a-ti da demisia. Si din ce in ce mai invocat, mai ales de acei angajati care lucreaza la dezvoltarea lor profesionala si personala. Daca nu-i mai face placere activitatea prestata si nu mai simte ca reprezinta o provocare, angajatul va alege sa plece. In astfel de situatii, o idee ar fi ca angajatorul sa previna demisia si sa vina cu o propunere atractiva. De exemplu, poate ai un post liber in alt departament, unde crezi ca s-ar potrivi foarte bine sau intr-o alta locatie.