Story time: Trei ani de work from home. Ce avantaje si ce dezavantaje mi-au adus?

Story time: Trei ani de work from home. Ce avantaje si ce dezavantaje mi-au adus?

Ca orice schimbare, trecerea de la munca la birou zi de zi, la modul de lucru la distanta implica provocari. Desi nu eram adepta conceptului work from home, ultimii trei ani mi-au adus aceasta experienta. Schimbarea jobului, la pachet cu trecerea la munca de acasa s-au tradus atat in avantaje, cat si in dezavantaje. Pentru cei care nu au adoptat inca acest mod de activitate sau inca intampina dificultati in adaptare, iata cateva plusuri si minusuri in ceea ce priveste fenomenul work from home si la ce ar trebui sa te astepti:



Avantajele pe care le ofera munca la distanta

1. Reducerea costurilor cu transportul

Este unul dintre plusurile modului de lucru de acasa. Dispar costurile cu abonamentul la transportul in comun, costurile cu taxiul sau combustibilul consumat de autoturismul personal. Desi nu aveam de parcurs o distanta mare, intr-o luna se observa economiile.

2. Nu mai pierd timp in trafic

Este un alt aspect pozitiv al muncii de acasa. Programul de lucru la birou inseamna si perioada pe care o petreceam in trafic, la inceput si final de zi. Fiind orele de varf, cu aglomeratie, stresul debuta dimineata si se incheia la sosirea acasa.

3. Personalizarea programului de lucru

Poate fi atat avantaj, cat si dezavantaj, in cazul celor care nu reusesc sa se organizeze eficient. Daca esti adeptul conceptului one woman/man show, ca mine, atunci reprezinta un avantaj. Pentru ca am un randament mai bun lucrand individual, munca de acasa a fost un plus pentru mine. Dependenta de modul de lucru si timpii de lucru ai colegilor de birou, in proiectele de echipa, pot crea frustrare, astfel ca in cazul work from home pot impune propriul ritm.

4. Economii cu stilul de viata

Nu sunt economii majore, dar semnificative. Mesele pregatite sunt mai accesibile decat comanda in oras, asa cum procedam la birou, iar cheltuielile cu produsele cosmetice, tinute si stilul de viata specific activitatii de birou au fost reduse, odata cu trecerea la biroul de acasa.

Dezavantajele work from home

Apare si reversul medaliei. Desi este un concept tot mai accesat, work from home vine la pachet cu minusuri.

1. Provocarile ce tin de disciplina

Work from home iti da, cel putin la inceput, senzatia ca poti lucra asa cum vrei, cand vrei, atat timp cat finalizezi task-urile la timp. Este o conceptie gresita care in timp afecteaza comportamentul general. Ideal este sa existe un spatiu cu destinatie –birou si un program fix. Activitatea sa inceapa la ora obisnuita de la sediu, cu pauza la pranz, reluarea activitatii si finalizarea la momentul incheierii programului obisnuit. Se intampla ca la inceput sa aveti tendinta sa trageti de timp in ideea ca oricum sunteti acasa, dar nu este o idee buna.

2. Se pierde rutina

O mare provocare atunci cand lucrezi de acasa, pe care personal am experimentat-o este legata de rutina. Munca la birou iti impune un ritm si anumite obiceiuri. De acasa...lucrurile se schimba, nu intotdeauna in bine. Chiar daca muncesti de acasa, trebuie sa-ti educi comportamentul. Este o lectie importanta pe care am invatat-o in cei trei ani. Rutina de ingrijire, utilizarea unei tinute adecvate, pregatirea pentru o zi de lucru nu trebuie sa lipseasca. Ajuta atat moral, cat si profesional.

3. Separarea vietii personale de cea profesionala

Un alt aspect ce necesita reguli de conduita. Pastrarea unui echilibru intre sfera personala si cea profesionala este o provocare chiar si atunci cand lucrezi de la birou. Sa aduci munca in intimitatea casei creste presiunea si dezechilibrul. Nu este o misiune usoara, dar din experienta, este esential sa existe organizare, sa separi cele doua programe (personal si profesional), pentru a-ti pastra eficienta. Impletirea sarcinilor de lucru cu activitatile casnice nu este tocmai o idee buna.

4. Efectele lipsei de socializare

Chiar daca porti discutii telefonice, pe email sau grup de whatsapp cu alti colegi sau clienti, relatiile sociale sunt afectate. Personal am experimentat sentimentul de singuratate dupa o anumita perioada, dar si senzatia de izolare. Angajatii care merg la birou au oportunitatea de a relationa direct cu ceilalti colegi. Conceptul work from home schimba acest aspect. In timp, te poate afecta. Starile care au intervenit au fost de reticenta, lipsa de implicare, evitarea interactiunilor, chiar si in timpul liber, dificultatea in a mentine anumite conexiuni, iritabilitate. Daca nu reactionezi la timp apare chiar anxietatea sociala. Ca sa eviti poti opta pentru regim hibrid, pentru a participa fizic periodic la sedinte si intalniri, poti dezvolta o pasiune sau o alta solutie ar fi sa practici sport, astfel vor exista posibilitati de interactiune cu alti oameni.